Jasper

POSUERE SED

Orci et accumsan sodales

Jasper National Park

Nästa park var Jasper National Park, instiftad år 1907 och tar emot drygt 2 miljoner besökare om året Jag hann knappt komma innanför grindarna förrän än flock "Bighornsheep" blockerade vägen, och reta inte dom om du inte vill ha en smäll i baken eller en buckla på bilen, det var bara till att vänta tills dom hade promenerat iväg.

Purus vitae dolor ut eu - Urna pulvinar suspendisse

Bara ett par hundra meter längre bort, vid sjöstranden stod två pampiga Wapiti-hjortar och betade. Dom är stora när man kommer nära dom, och jag stod bara ca 20m ifrån en av dom, men då fick jag vara mycket uppmärksam och medveten om mina rörelser.

Naturen blev bara ännu mer storslagen men också mer varierad. Efter ett par dagar kom jag på mig själv med att inte ta fram kameran längre, sceneriet var så storslaget att det ändå inte kommer till sin rätt på ett litet fotografi.

Här stannade jag till på ett av alla de ställen som ordnar med "trail rides" och frågade om det var någon tur jag kunde få följa med på. Jodå, det var bara att infinna sig klockan 8,00 nästa morgon, då kunde jag få hoppa in i en grupp. Vi blev bara 3 personer plus ledaren men rida fick vi. En underbar heldagstur upp och ner i canyons, över floden, galopp över blomsterängar och strosa omkring i storskogen på fantastiskt välridna hästar. Ledaren berättade att hon brukade rida hästarna både på amerikanskt och på engelskt vis för att få dom både lydiga och smidiga, säkert en fördel när man har många olika ryttare på hästarna.

Hon berättade att hon arrangerar 6- och 12-dagars turer med packhästar, tält och allt vad som behövs för grupper på 6 till 10 personer ett par gånger om året. Jag var så välkommen nästa år om jag ville!

Mitt i parken ligger samhället Jasper, ett idylliskt litet samhälle som bygger på turismen. Här finns ett flertal campingplatser, små hotell restauranger av olika standard och souvenirbutiker där du kan boka in dig på alla tänkbara äventyr, skiing, rafting, hiking, climbing, iceclimbing, riding, hunting, fishing osv.